• 1400/12/09 - 12:13
  • 1024
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

حذف مالیات بر سیگار به‌سلامت جامعه ضربه می‌زند / سیگار ارزان موجب گسترش مصرف دخانیات در کشور می‌شود

رئیس جمعیت مبارزه با دخانیات استان قم با اشاره به فتوای برخی از مراجع عظام تقلید در خصوص مصرف دخانیات گفت: تعدادی از مراجع عظام تقلید مصرف دخانیات را تحریم کرده‌اند و ما با مصوبه حذف مالیات بر سیگار به جان مردم و سلامت آن‌ها لطمه وارد می‌شود.

دکتر سید حسن عادلی در گفتگویی رسانه‌ای با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد حذف مالیات بر سیگار گفت: این مصوبه‌ای است که همه کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه سلامت کشور را به تعجب واداشته و متأثر کرده است.

وی بیان داشت: یکی از راهکارهای جلوگیری از مصرف سیگار موضوع عوارض است که متأسفانه در این مصوبه حذف‌شده است.

دکتر عادلی بیان داشت: مطالعات نشان می‌دهد که یکی از راهکارهایی که می‌تواند به کاهش مصرف دخانیات و سیگار، کمک کند، عوارض بر آن‌ها است، به‌خصوص عوارض بر مصرف خرده‌فروشی دخانیات که باید اجرایی شود.

رئیس جمعیت مبارزه با دخانیات استان قم با اشاره به تأکیدات سازمان جهانی بهداشت گفت: این سازمان در قالب 6 راهکار، کاهش مصرف دخانیات در کل دنیا را پیشنهاد داده و کنوانسیونی نیز برای این امر تشکیل که ایران عضو آن است.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف ما این است که اقداماتی انجام دهیم که مصرف دخانیات کم شود تا منجر به حفظ سلامت مردم شده و سلامت جامعه به خطر نیفتد.

فوق تخصص بیماری‌های ریوی با اشاره به عوارض دخانیات بر بدن گفت: می‌دانیم که دخانیات در ایجاد و تشدید 6 بیماری از 8 بیماری شایع که منجر به مرگ می‌شود، نقش مهم دارد و عاملی است که اگر کنترل شود، موجب کنترل مرگ‌ومیرها خواهد شد.

وی گفت: با کنترل مصرف دخانیات می‌توان از مرگ انسان‌ها جلوگیری کرد و بنابراین، این مصوبه، نهایت این است که سیگار به‌راحتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و قشر ضعیف جامعه که باید مواد اصلی سبد خانوار آن‌ها ارزان باشد، سیگار ارزان را به همراه خواهند داشت.

دکتر عادلی با اشاره به آرامش هیجانی مصرف دخانیات ازجمله سیگار گفت: این آرامش هیجانی ظاهری بوده اما درواقع دود ناشی از این سیگار به خود فرد و جامعه آسیب‌های بسیاری وارد می‌کند.

رئیس جمعیت مبارزه با دخانیات استان قم گفت: ظاهر این است که شما جنس ارزان می‌دهید اما در باطن در حال ضربه زدن به‌سلامت جامعه و برخلاف عقل و منطق و احتمالاً شرع است.

وی با اشاره به فتوای برخی از مراجع عظام تقلید در خصوص مصرف دخانیات گفت: تعدادی از مراجع عظام تقلید مصرف دخانیات را تحریم کرده‌اند و ما با مصوبه حذف مالیات بر سیگار به جان مردم و سلامت آن‌ها لطمه وارد می‌شود.

دکتر عادلی بابیان اینکه ما باید دسترسی به سیگار و دخانیات را باید برای مردم کم کنیم گفت: این امر به‌خصوص برای جوانان و نوجوانان باید مدنظر باشد چراکه مصرف سیگار به دبیرستانی‌ها رسیده است.

این پزشک فوق تخصص بیماری‌های ریوی گفت: نمایندگان مجلس باید بدانند که این مصوبه به افرادی که سیگاری نیستند هم آسیب می‌زند، چراکه با این مصوبه مصرف سیگار افزایش پیداکرده و نتیجه آن این می‌شود که افراد غیر سیگاری نیز بیشتر در معرض دود سیگار خواهند بود.

وی گفت: همه ما می‌دانیم که دریچه ورود به اعتیاد سیگار است و در مطالعات جهانی هم ثابت‌شده است و ازاین‌رو از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنیم که این مصوبه را اصلاح و یا شورای نگهبان مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کند تا یک جامعه سالم و پویا داشته باشیم.

رئیس جمعیت مبارزه با دخانیات استان قم با اشاره به طرح قم؛ شهر مقدس بدون دخانیات گفت: در قم دولت جمهوری اسلامی تعهد کرده که این شهر را به‌عنوان شهر مقدس بدون دخانیات معرفی کند و ازاین‌رو نیازمند زیرساخت‌های لازم هستیم که با اصلاح مصوبه حذف مالیات بر سیگار می‌توان در مسیر تحقق این تعهد قرار گرفت.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 50045
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید