• 1402/09/08 - 15:15
  • 216
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در سومین نشست هم اندیشی فصل حضور مطرح شد؛

توجه به کرامت انسانی در نظام سلامت مغفول مانده است/لزوم توجه کافی سیاست‌گذاران توسعه به علوم انسانی و علوم اجتماعی در سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در سومین نشست از سلسله نشست‌های مسئله محور استادان دانشگاه‌های استان، مهمترین چالش‌های حوزه سلامت را مورد توجه قرار داد و بر لزوم توجه کافی سیاست‌گذاران توسعه به علوم انسانی و علوم اجتماعی در سلامت تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، دکتر مهدی مصری در سومین نشست از سلسله نشست‌های مسئله محور استادان دانشگاه‌های استان قم که با حضور معاونین وی و همچنین مسئولان استانی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، در سخنانی با عنوان چالش‌های حوزه سلامت در استان قم با تمرکز بر دو مسئله «کرامت بیماران و مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانش‌آموختگان حوزه و دانشگاه» اظهار داشت: برگزاری این نشست‌ها به‌منظور ارائه راهکارهای استانی و کشوری برای حل چالش‌ها و مسائل مهم هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم چالش‌های حوزه سلامت را مورد توجه قرار داد و گفت: عدم توجه به حوزه بهداشت و پیشگیری از بیماری سبب به وجود آمدن بسیاری از چالش‌ها شده و توجه آحاد جامعه و مدیران و مسئولان به این موضوع را در عمل می‌طلبد.

وضعیت خدمات دندانپزشکی نامطلوب است

وی با عنوان مهم‌ترین چالش‌های حوزه سلامت ابراز داشت: فرسودگی تجهیزات بیمارستان‌ها، تراز منفی بیمارستان‌ها به‌ویژه مراکز درمانی 100 و 200 تخت خوابی؛ مراکز درمانی تک تخصصی؛ وضعیت نامطلوب خدمات دندانپزشکی؛ پایدار نبودن منابع اختصاصی وزارت بهداشت؛ مالیات ارزش‌افزوده؛ ارزان بودن سیگار؛ هزینه حوادث و بلایای طبیعی و غیرمترقبه؛ تغییر سبک زندگی مردم و رفتن عادت‌های غذایی مردم به سمت غذاهای فست فود و همچنین آسیب‌های اجتماعی می‌توانند منجر به چالش‌هایی در حوزه سلامت کشور شوند.

دکتر مصری افزود: تنزل فرهنگ سلامت همگانی؛ کمبود خدمات تخت‌های توان‌بخشی و افزایش جمعیت سالمندی؛ افزایش 30 درصدی سالمندی در سال‌های آینده؛ بار مالی ناشی از درمان اتباع خارجی؛ عدم دسترسی به اطلاعات بهداشتی اتباع خارجی در حوزه‌های بیماری‌های واگیر و غیرواگیر؛ اختصاص نیافتن منابع برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و لزوم ارتقاء استانداردهای رفاهی جامعه برای ارتقاء آن از دیگر چالش‌های مهم حوزه سلامت هستند.

لزوم توجه کافی سیاست‌گذاران توسعه به علوم انسانی و علوم اجتماعی در سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: گرایش جامعه به‌ویژه جوانان به انجام عمل‌های زیبایی؛ توجه ناکافی سیاست‌گذاران توسعه به علوم انسانی و علوم اجتماعی در سلامت؛ لزوم توجه به انسجام و امید اجتماعی از طریق خلق ارزش‌های مشترک در جامعه؛ لزوم توجه خیرین سلامت به نیازهای واقعی نظام سلامت؛ مسئولیت‌پذیری اجتماعی و لزوم مدیریت و همگرا شدن برای حل مشکلات استان و کشور از دیگر مهم‌ترین چالش‌های حوزه سلامت هستند.

توجه به کرامت انسانی در نظام سلامت مغفول مانده  است

دکتر مصری در ادامه مسئله لزوم توجه به حفظ کرامت ذاتی و انسانی به بیماران و مددجویان را مورد توجه قرار داد و گفت: بر اساس آموزه‌های انسانی و دینی بعد از یاد خدا، توجه به کرامت انسانی در نظام سلامت مغفول مانده  است؛ به تعبیری حفظ کرامت انسانی یک تکلیف است چراکه مسیر طغیان و عصیان را به روی انسان می‌بندد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم شاخص‌های خود نگهداری در ارتباط مؤثر در کادر سلامت با مردم؛ عدم شتاب‌زدگی در تشخیص و درمان؛ آداب طبابت بومی و احترام به فرهنگ بیمار؛ مؤلفه وفاداری به بیمار و تحمل زبان؛ لزوم تواضع و مواجهه مناسب با مشکلات بیمار مهم‌ترین مؤلفه‌های حفظ کرامت انسانی نسبت به بیماران و مددجویان هستند.

وی در ادامه به ارائه راهکارهای اخلاقی و دینی در راستای حفظ کرامت انسانی بیماران پرداخت و عنوان کرد: توجه به حدود الهی در مراکز درمانی؛ تمرین منطق و استدلال؛ تمرین سیاست ورزی؛ تمرین بخشش، احسان و عدالت ورزی؛ شناسایی رذایل اخلاقی و جایگزینی با فضایل اخلاقی و همچنین سرزنش وجدان در صورت لزوم مهم‌ترین این راهکارها هستند.

توجه به پیشگیری و بهداشت راهکاری مهم برای مدیریت سلامت در حفظ کرامت انسانی بیماران

به گفته دکتر مصری توجه به پیشگیری و بهداشت برای کاهش بار بیماری‌ها در جامعه؛ توجه به نوع چهار پیشگیری یعنی پرداختن به سبک زندگی سالم و عدم اقدامات ناایمن بهداشتی؛ توجه جدی برای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر و سرطان‌ها مهم‌ترین راهکارهای مدیریت سلامت برای حفظ کرامت انسانی بیماران هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در پایان سخنانش مسئولیت‌پذیری اجتماعی را مورد توجه قرار داد و گفت: موضوع مهم و با اهمیت در این رابطه توجه به محله محوری و حوزه‌های پیشگیری است که عقلانی زیستن و داشتن سبک زندگی سالم کمک شایانی به داشتن مسئولیت‌پذیری بالا و عبور از چالش‌ها می‌کند.

گفتنی است این سلسله نشست‌های تخصصی که به‌منظور هم‌اندیشی و هم‌افزایی نخبگان در عرصه تصمیم‌سازی برگزار می‌شود با حضور سید عباس ذاکریان فرماندار قم، ابوالقاسم مقیمی معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری، دکتر مصری رئیس دانشگاه و معاونین وی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی تقوی رئیس دفاتر نمایندگی مقام معظم رهبری در استان قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین طاهری رئیس نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم و جمعی از اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های استان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی قم در سالن شهید یخچالی پردیس این دانشگاه برگزار شد.

  • گروه خبری : اخبار,عکس و گزارش تصویری,همایش ها
  • کد خبر : 59441

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید