• 1401/08/28 - 12:06
  • 773
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

ورود دانشگاه علوم پزشکی قم به نظام رتبه‌بندی بین‌المللی آموزش عالی تایمز (Times Higher Education)

سرپرست مدیریت امور بین‌‎الملل دانشگاه علوم پزشکی قم با اعلام این خبر گفت: این رتبه‌بندی بر اساس 13 شاخص عملکردی و با دقت ارزیابی‌شده هستند که عملکرد یک دانشگاه‌ را در چهار حوزه آموزش، تحقیق، انتقال دانش و چشم‌انداز بین‌المللی رتبه‌بندی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، دکتر سعید شمس از ورود دانشگاه به نظام رتبه‌بندی بین‌المللی آموزش عالی تایمز (Times Higher Education) بخش World 2023، خبر داد و گفت: پیرو اقدام دیگر این مدیریت جهت ورود دانشگاه به نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی، این بار نام دانشگاه در لیست رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان- 2023 تایمز- و بین رتبه 500-401 این موسسه قرار گرفت.

سرپرست مدیریت امور بین‌‎الملل دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: اگر چه در بخشImpact سال 2022 تایمز، دانشگاه در دامنه 1000- 801 رتبه‌بندی شده بود ولی اکنون در بخش World 2023، دانشگاه رتبه قابل قبول‌تری را کسب کرده است.

وی در خصوص این رتبه‌بندی عنوان کرد: رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان توسط تایمز در سال 2023 شامل 1799 دانشگاه از 104 کشور و منطقه است که آن‌ها را به بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تا به امروز تبدیل می‌کند.

دکتر شمس ادامه داد: همچنین 526 دانشگاه دیگر با وضعیت گزارشگر یا Reporter در لیست فهرست شده‌اند؛ به این معنی که آن‌ها داده‌ها را ارائه کرده‌اند، اما معیارهای واجد شرایط بودن موسسه تایمز را برای دریافت رتبه برآورده نکرده‌اند و فقط موافقت شده که به‌عنوان گزارشگر در جدول نهایی نمایش داده شوند.

سرپرست مدیریت امور بین‎‌الملل دانشگاه علوم پزشکی قم به شاخص‌های این نظام رتبه‌بندی اشاره کرد و بیان داشت: این رتبه‌بندی بر اساس 13 شاخص عملکردی و با دقت ارزیابی‌شده هستند که عملکرد یک دانشگاه‌ را در چهار حوزه آموزش، تحقیق، انتقال دانش و چشم‌انداز بین‌المللی رتبه‌بندی می‌کند.

وی اظهار داشت: رتبه‌بندی امسال بیش از 121 میلیون استناد را در بیش از 5/15 میلیون از مجلات علمی و نظرسنجی از 40000 محقق در سراسر جهان را تجزیه‌وتحلیل کرده است.

بر اساس اظهارات موسسه تایمز، به‌طورکلی، بیش از 680000 نقطه‌داده از بیش از 2500 موسسه که داده ارسال کرده بودند، جمع‌آوری‌شده است.

به گفته سرپرست مدیریت امور بین‌‎الملل دانشگاه علوم پزشکی قم، رتبه‌بندی امسال که در سراسر جهان مورد اعتماد دولت‌ها، دانشگاه‌ها، اساتید، محققین، دانشجویان و... است، نشان می‌دهد چگونه چشم‌انداز آموزش عالی جهان در حال تغییر است.

دکتر شمس در پایان عنوان کرد: برای مثال، دانشگاه آکسفورد برای هفتمین سال متوالی در صدر این رتبه‌بندی قرار دارد. دانشگاه هاروارد همچنان در جایگاه دوم قرار داشته، اما دانشگاه کمبریج از رتبه پنجم سال گذشته به سوم ارتقا یافته است؛ چین در حال حاضر چهارمین مؤسسه برتر را در میان 200 مؤسسه دارد و از استرالیا پیشی گرفته است؛ پنج کشور برای اولین بار وارد رتبه‌بندی می‌شوند که همه آن‌ها در آفریقا (زامبیا، نامیبیا، موزامبیک، زیمبابوه و موریس) هستند.


لینک‌های دسترسی:

لیست کامل دانشگاه‌ها World University Rankings:

https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2023/world-ranking#!/page/0/length/-1/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats

صفحه دانشگاه علوم پزشکی قم در سایت موسسه تایمز:
https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/qom-university-medical-sciences

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 55196

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید