دومین همایش ملی بررسی «اخلاقی، فقهی و حقوقی درمان ناباروری» برگزار شد

این نشست تخصصی امروز در دانشگاه علوم پزشکی قم با حضور آیت‌الله احمدی فقیه یزدی رئیس موسسه آموزش عالی اجتهاد برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، دومین نشست تخصصی همایش ملی بررسی «اخلاقی، فقهی و حقوقی درمان ناباروری» به همت دانشگاه علوم پزشکی قم و با مشارکت جهاد دانشگاهی استان و دانشگاه قم در سالن امام علی(ع) ستاد دانشگاه برگزار شد.

این همایش به صورت حضوری و مجازی و با حضور آیت‌الله احمدی فقیه یزدی رئیس موسسه آموزش عالی اجتهاد، دکتر رحیم عالی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم و جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و جهاد دانشگاهی و دغدغه‌مندان و کارشناسان حوزه جمعیت برگزار و در آن برای نخستین بار تحولات درمان ناباروری، پروتکل‌های اهدای جنین و مباحث فقهی اهدای جنین مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

 

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موضوع کلان و جدی کشور

دکتر رحیم عالی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم در این همایش، اظهار داشت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موضوع کلان و جدی کشور است و پیگیری این موضوع و قانون از سوی مقام معظم رهبری بیانگر اهمیت آن بوده و باید بیش از پیش به آن پرداخت.

دکتر عالی با بیان اینکه معاونت تحقیقات حمایت از برنامه‌های قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با جدیت پیگیری و دنبال می کند، گفت: این قانون و حمایت از آن بین رشته ‌ای است و معاونت تحقیقات بر حمایت از آن تأکید جدی دارد.

در ادامه آیت‌الله محمد حسین احمدی فقیهی یزدی رئیس موسسه آموزش عالی اجتهاد به بررسی ریشه فقهی و اصولی مباحث مطرح در علوم نوین از دیدگاه عقلی، شرعی و علمی پرداخت و گفت: فقیهان نوین با در نظر گرفتن آسیب‌ها و مسائل پیش رو معتقدند جایگاه تخصص و عقلانیت دارای اهمیت بوده و توجه به عقل بدون توجه به پشتوانه شرع امکان پذیر نیست و اصول فقه حجت شرعی را تمام می‌کند.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی اسلامی مدیرگروه اخلاق پژوهشکده اخلاق و معنویت ملاحظات و چالش‌های اخلاقی اهدای جنین  و روش‌شناسی مواجهه با آن‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: بدرفتاری‌های فردی یا جمعی که در فرایند اهدای جنین روی می‌دهد، گاهی بدرفتاری‌ها ریشه ضعف اخلاقی ندارد.

 

لزوم آشنا شدن گیرندگان جنین با جنبه‌های روانی و اخلاقی آن

حوریه آموزگار عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در بخشی از این همایش به وجود آمدن مشکلات آشنایی دو والدین با یکدیگر در آینده، سالم بودن اهداکنندگان جنین به لحاظ ژنتیکی، لزوم نشناختن طرفین اهدای جنین، آشنا شدن گیرندگان جنین با جنبه‌های روانی و اخلاقی و... را برخی از چالش‌های عمده اهداکنندگان جنین و وجود نقص قانونی در برخورد با ادعای والدین اهداکننده نسبت به فرزند برشمرد.

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید