وزیر آموزشوپرورش: نماز محور سلامت معنوی است
وزیر آموزشوپرورش، با تأکید بر اهمیت تربیت دینی در نظام آموزشی کشور، نماز را محور سلامت معنوی دانست.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، دکتر علی رضا کاظمی روز چهارشنبه در نهمین همایش ملی سلامت معنوی اسلامی در قم، تأکید کرد که انتقال باورها، سنن و فرهنگ دینی از مهمترین اولویتهای این وزارتخانه است.
وی با اشاره به اینکه اقامه نماز در مدارس کشور در صدر برنامهها قرار دارد، گفت: همه امور در وزارت آموزشوپرورش در راستای توسعه نماز و معنویت دنبال میشود.
وی سلامت معنوی را محصول یک نظام تربیتی پیوسته دانست و هشدار داد که نادیده گرفتن این پیوستگی در سالهای آینده میتواند مشکلات جدی ایجاد کند.
کاظمی با تأکید بر اهمیت تربیت نسل آینده از دوران کودکی گفت: امروز در دورههای پیشدبستانی با آسیبهایی مواجه هستیم که امیدواریم با تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمام کودکان پیش از دبستان تحت پوشش تربیتی لازم قرار گیرند.
وی دوره پیشدبستان و ابتدایی را اساسیترین اولویت این وزارتخانه خواند و افزود: اقدامات گستردهای برای ارتقای سلامت معنوی کودکان در این دوره آغاز شده است.
وی با اشاره به دستاوردهای این وزارتخانه گفت: علیرغم تمام مشکلات، آموزشوپرورش موفقیتهای بزرگی داشته است و باید قدردان تلاشهای معلمان و نظام آموزشی کشور باشیم.
کاظمی از شرکت ۶۰۰ هزار دانشآموز در آیین اعتکاف امسال بهعنوان یکی از ارزشمندترین دستاوردهای نظام آموزشوپرورش یاد کرد، اما تأکید کرد که همچنان آسیبهای زیادی در حوزه دانشآموزان دختر و پسر احساس میشود.
وی ایجاد موقعیتهای تربیتی رشدمدار، مانند اعتکاف، را از اولویتهای این وزارتخانه برشمرد و از غفلت خانوادهها نسبت به تربیت فرزندان ابراز نگرانی کرد.
وی گفت: امروز گفتمان معیشت و اقتصاد در خانوادهها غالب شده و تربیت فرزندان به حاشیه رفتهاست، علاوه بر این، نقشهای تربیتی تغییر کرده و رسانه و فضای مجازی جایگزین پدر، مادر و معلم شدهاند، اکثر آسیبهای دانشآموزان و دانشجویان از باورهای اعتقادی متناقضی نشأت میگیرد که در فضای مجازی و رسانهها با نظام تربیتی رسمی در تضاد هستند.
کاظمی بر لزوم تقویت باورهای دینی از طریق یادگیری عملی در مدارس تأکید کرد و گفت: لازمه این کار، تغییرات اساسی در کلاسهای درس و عبور از ساختار کنونی است.
به اعتقاد وی، نظام تعلیم و تربیت باید از وضعیت فعلی به سمت مهارتمحوری حرکت کند و برنامههای درسی نیز بهصورت پیوسته، خلاقانه و تمرینمحور طراحی شوند تا اتکا به حافظه کاهش یابد.