کارگروه شهدای بهداشت و درمان قم برگزار شد

در راستای برگزاری کنگره شهدای استان قم، کارگروه شهدای بهداشت و درمان استان قم به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی و با حضور معاون استاندار و رییس دانشگاه برگزار شد.

احمد حاجی‌زاده معاون استاندار قم در این جلسه گفت: باید برنامه‌ریزی‌های مدونی در راستای معرفی سیره و روش شهدای گران‌قدر انجام دهیم و با توجه به فضای علمی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قم، انتظار است که دانشگاه اقدامات اساسی‌تری را انجام دهد.

وی با اشاره به اهمیت کار برای معرفی شهدا عنوان داشت: امروز جامعه تشنه بهره‌گیری از معارف شهدای گران‌قدر است و شهدا نیز برکت را به کار می‌دهند، بنده هرروز صبح قبل از شروع ساعت کاری، به مزار شهدا مشرف می‌شود که با تمام تک‌تک سلول‌هایم اثرات این کار را در درک می‌کنم.

معاون استاندار قم گفت: هدف از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ترویج سبک زندگی شهداست و این حلقه مفقوده‌ای در جامعه به شمار می‌رود که باید احیا شود.

حاجی‌زاده با ذکر خاطره‌ای از شهید زین‌الدین گفت: ایشان در عملیات والفجر4 درگیری بسیار زیادی داشتند و چند روزی نخوابیدند، لحظه‌ای وارد سنگر شدند و چون اوضاع کمی آرام‌تر بود، به‌صورت نشسته خوابشان برد، در آن لحظه شهید صادقی وارد سنگر شد و به بی‌سیم‌چی گفت که ایشان چند روزی هستند که نخوابیده، بی‌سیم را کم کن که تا شهید زین‌الدین کمی استراحت کنند، شهید زین‌الدین بعد از 20 دقیقه بیدار شدند و زمانی که متوجه شد خوابش برده، به بیرون از سنگر آمد و شروع به گریه کردن کرد، وقتی از او پرسیدن که چرا گریه می‌کنی، گفتند که چرا من باید در سنگر بخوابم و بچه‌های من در خط در حال مبارزه باشند؟!

وی ادامه داد: این روش و منش شهیدان است و باید این سبک زندگی در میان مدیران ما گسترش یابد که نتیجه آن نیز بر روی کارمندان و جامعه خواهد بود.

معاون استاندار قم گفت: دانشجویان حوزه پزشکی، چند شهید حوزه سلامت را می‌شناسند؟ باید بر روی این مسائل کارکرد و تا جایی که می‌توان آن‌ها را با سیره این شهدای والامقام آشنا کنیم.

حاجی‌زاده به دوران کرونا اشاره کرد و گفت: در همین دوران کرونا شاهد بودیم که چگونه مدافعان سلامت در عرصه مبارزه با کرونا جنگیدن و با ایثار و مقاومت از مردم دفاع کردند و این نمونه‌ای از فداکاری جوانان این مرزوبوم است.

وی بابیان اینکه اولین پیام شهدا حفظ نظام است گفت: شهدای بهداشت و درمان نماد مقاومت و ایثار و فداکاری بودند و در زیر رگبار گلوله دشمن، بیمارستان و بهداری دایر کرده تا خدمات‌رسانی کنند.

دبیر کنگره ملی شهدا استان قم نیز در این جلسه با قدردانی از اقدامات صورت گرفته در معرفی شهدای حوزه بهداشت و درمان گفت: با کمک دانشگاه علوم پزشکی قم باید سیره شهدا را تبیین و در میان دانشجویان ترویج کنیم.



*نام‌گذاری دو مجموعه پزشکی استان به نام شهدای سلامت/لزوم اختصاص بخشی از باغ‌موزه دفاع مقدس به شهدای بهداشت و درمان

دکتر مصری رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: 302 دانشجو خانواده ایثارگر در دانشگاه علوم پزشکی قم مشغول تحصیل هستند که باید همواره در راستای تکریم از این عزیزان تلاش کنیم.

وی بیان داشت: به‌منظور پاسداشت از شهدای والامقام بزرگ‌ترین مجتمع پردیس دانشگاهی علوم پزشکی قم به نام شهید والامقام شهید سید مرتضی قاضی از شهدای حوزه بهداشت و درمان دوران دفاع مقدس و کلینیک بیمارستان شهید بهشتی نیز به نام شهیده اسماعیلی از شهدای مدافع سلامت نام‌گذاری شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اقدامات مؤثر بهداری رزم استان قم در دوران دفاع مقدس گفت: بیش از 10 هزار عمل جراحی در آن دوران و زیر آتش دشمن توسط پزشکان قمی انجام شد که در نوع خود بسیار ارزشمند است و نشان‌دهنده ایثار و مقاومت این عزیزان است.

دکتر مصری به فعالیت باغ‌موزه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: باید فضایی برای اقدامات بهداری رزم و شهدای سلامت در این باغ‌موزه در نظر گرفته شود و از سوی دیگر چاپ آثار و خدمات این عزیزان را داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت ترویج سیره شهدا گفت: اساتید در دانشگاه‌ها باید به این امر توجه داشته و ما نیز در دانشگاه علوم پزشکی قم در راستای ترویج سیره شهدا تأکیدداریم.


*بسیاری از دانشجویان ایثارگر جزو دانشجویان برتر علمی هستند
 
دکتر جاودان مدیر کل امور شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در جلسه کارگروه شهدای بهداشت و درمان کنگره ملی شهدای استان قم گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، جامعه ایثارگری حق بزرگی بر گردن ما دارند که وظیفه ما تکریم و بزرگداشت از این عزیزان است.
 
وی بیان داشت: سازمان ها و نهادها باید حمایت خود را از خانواده ایثارگران داشته باشند و در حوزه بهداشت و درمان نیز ما با تمام توان در خدمت این عزیزان هستیم.
 
مدیر کل امور شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: جامعه ایثارگر در وزارت بهداشت، یکی از گروه های علمی برتر و دانشجویان موفق در رشته های مختلف هستند و با گرید علمی بالا در آزمون ها قبول می شوند، اما متاسفانه برخی برخوردها در فضای مجازی به گونه ای است که می خواهند عنوان کنند، این عزیزان با سهمیه قبول می شوند و رتبه علمی ندارند که به هیچ عنوان این حرف درست نیست و قطعا توانایی علمی بسیاری از این عزیزان در رده های بالای علمی ما هستند که آماده اثبات آن توسط مستندات و آمار هستیم.
 
دکتر جاودان افزود: نخبگان بسیاری در جامعه ایثارگری وزارت بهداشت حضور دارند که در بخش های مختلف دانشجویی، هیئت علمی و کارمندی در حال فعالیت هستند و توانستند اقدامات ارزشمندی را در توسعه علوم پزشکی انجام دهند.



*بخش شهدای مدافع سلامت در باغ‌موزه دفاع مقدس قم راه‌اندازی شود

دکتر عادلی رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم نیز در این جلسه گفت: استان قم در دوران کرونا پنج عزیز خود را به‌عنوان پزشک مدافع سلامت از دست داد که اگرچه هنوز متأسفانه پرونده این عزیزان به کمیته مربوطه برای معرفی شهید سلامت نرفته است، اما با تمام وجود در عرصه خدمت به مردم تلاش کردند.

وی گفت: برخی از این پزشکان به دلیل مشکلات بیماری زمینه‌ای که خودشان داشتند و یا سن بالا، می‌توانستند در دوران کرونا در منازل نشسته و به مداوای بیمار نپردازند، اما بنا بر لزوم و نیاز آن دوران به عرصه آمده و جان خود را از دست دادند.

رئیس سازمان نظام پزشکی قم گفت: پیشنهاد می‌کنیم که در باغ‌موزه دفاع مقدس فضایی به شهدای مدافع سلامت و خدمات ارزشمند آن‌ها در دوران کرونا اختصاص داده شود تا همواره در خاطره‌ها باشد.

دکتر عادلی گفت: سازمان نظام پزشکی استان قم آمادگی دارد که آثار این عزیزان را جمع‌آوری و در اختیار موزه قرار دهد.



*مستند شهدا ساخته می‌شود

دکتر شجاعی معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: یکی از اقدامات صورت گرفته در راستای معرفی سیره شهدا، نام‌گذاری کلاس‌های درس دانشجویان به نام یک شهید والامقام است تا آن دانشجو با سیره آن شهید آشنا شود.

وی بیان داشت: این اقدام موجب ارتباط روحی و معنوی بین دانشجو و آن شهید می‌شود و می‌تواند تأثیرات بسیاری را بگذارد.

دکتر شجاعی گفت: کار ساخت مستند شهدا در دستور کار است و برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام که امیدواریم به‌زودی ساخته و اکران شود.

شایان‌ذکر است در این جلسه موضوعاتی ازجمله برگزاری یادواره شهدای بهداشت و درمان استان قم، برپایی و تجهیز بیمارستان صحرایی در باغ‌موزه دفاع مقدس استان، برپایی کارگاه تولید پوستر با محور معرفی شهدای بهداشت و درمان و... بحث و تبادل‌نظر شد.

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید