به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات؛
سیگار سوغاتی ارزان کشور/ سبقت خانم ها از آقایان قلیانی
مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: دخانیات اولین و بزرگترین عامل مرگ و میر قابل پیشگیری در جهان هست که سالانه 8 میلیون نفر قربانی از خود به جا می گذارد.
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم، به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات نرگس جعفری افضل در گفت و گویی اظهار کرد: دخانیات اولین و بزرگترین عامل مرگ و میر قابل پیشگیری در جهان هست که سالانه ۸ میلیون نفر قربانی از خود به جا میگذارد به همین منظور و برای ایجاد حساسیت از چهارم تا دهم خرداد ماه هر سال به عنوان هفنه ملی بدون دخانیات و روز دهم به نام روز ملی دخانیات نامیده میشود تا سعی شود در این روزها در زمینه مصرف مضرات سیگار و دخانیات بالاخص سیگار بیشتر صحبت و آموزش و اطلاع رسانی گردد.
8 میلیون مصرف کننده دخانیات در ایران
وی ادامه داد: در ایران حدود ۸ میلیون نفر مصرف کننده مواد دخانی هستند و سالانه ۵۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف میشود.
جعفری افضل با ابراز تاسف از کاهش سن استعمال دخانیات تصریح کرد: سن استعمال دخانیات کاهش یافته به طوری که شاهد درگیری سنین ۹ الی ۱۱ سال در جامعه هستیم.
مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به مصرف مواد دخانی به ویژه قلیان در بین خانوادهها ادامه داد: استعمال دخانیات بالاخص قلیان روز بروز در بین خانمها در حال گسترش است طوری که خانمها گوی سبقت را از آقایان ربوده اند.
افزایش ۴۰ درصدی مصرف قلیان در کشور
جعفری افضل از انتخاب شعار تعهد من برای ترک قلیان بعنوان شعاری هوشمندانه یاد و افزود: طی ۸ سال گذشته تا کنون شاهد افزایش ۴۰ درصدی مصرف قلیان در کشور هستیم بنابراین انتخاب شعار تعهد من برای ترک قلیان بسیار هوشمندانه است، زیرا نادیده گرفتن بحث قلیان و از طرفی تنباکوهای معطر و معسل که جذابیت خاصی بین جوانان و نوجوانان بالاخص زنان دارد و عاملی برای تبلیغ هست، آسیب زیادی میتواند به جامعه وارد کند که این آسیبها به غیر از خسارات جانی که چندیدن برابر مرگهای ناشی از بیماریهای حاد حتی کرونا میباشد مقوله خسارات اقتصادی نیز یکی از معضلات بزرگ دخانیات است.
به گفته وی تا پایان سال ۹۹ سالیانه ۵۹ میلیارد نخ سیگار در کشور تولید شده است، که این میتواند هزینههای مستقیم در بخش سلامت و غیر مستقیم در اقتصاد جامعه داشته باشد.
مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: صنعت دخانیات به دنبال فروش محصولات خود میباشد از این رو با استفاده از بسته بندیهای فریبنده و زیبا به جای بستههای ساده و دارای هولوگرام سعی در جذب مخاطبین خود دارد، حتی در این راه از تمامی فرصتها از قبیل تبلیغات در فیلمها و سریال ها، استفاده از سلبریتیها و قهرمانان بزرگ فیلم ها، استندهای تبلیغاتی داخل مغازه ها، توتون و تنباکوهای معسل، محصولات پرطرفدار خوراکی و پوشاکی و… استفاده میکند.
به باور جعفری افضل برای رسیدن به هدف اصلی کاهش مصرف مواد دخانی، به غیر از مبارزه با صنایع و کمپانیهای تبلیغاتی بزرگ دخانی بایستی استراتژیهای نظیر کاهش سطح دسترسی و کم کردن مراکز فروش، مبارزه با تبلیغات مواد دخانی به هر شکل و شیوه، افزایش اطلاع رسانی و آموزشهای صحیح و متناسب با هر گروه سنی و یادآوری افکار غلط مصرف دخانیات و مبارزه با آنها تصوراتی مانند ایجاد آرامش و از بین بردن استرس، کاهش وزن، پیشگیری از ابتلای به برخی بیماریهای حاد مانند کرونا، فراهم اوری امکانات ترک، اجرای صحیح و کامل قوانین دخانیات و… را مدنظر داشت.
نظر دهید